Rola Rodziny
1.Jak Zorganizować Dzieciom Warunki Do Nauki w Domu?
Szanowny Rodzicu !
Sytuacja dydaktyczna, z jaką spotykamy się jest precedensem na ścieżce edukacyjnej Twojego dziecka, nowym i niełatwym wyzwaniem dla każdego z podmiotów ( nauczyciela-ucznia-rodzica) -triady, bez której szkoła nie miałaby racji bytu we współczesnym procesie edukacyjnym-wychowawczo-opiekuńczym.
Zgodnie z ostatnimi rozporządzeniami MEN , tradycyjny dotąd model szkolnictwa z powodu epidemii koronowirusachwilowo odchodzi na dalszy plan, na rzecz zdalnego nauczania- nauki w domu z wykorzystaniem komputera oraz internetu.
Codzienne zajęcia z uczniami on-line oparte są na technologii informacyjnej za pomocą: dziennika elektronicznegopoczty elektronicznej, chmury, komunikatorów( czaty, skype).
Zdalna nauka , w tym komunikacja on-line, z uczniami wymagazapewnienia Państwa dziecku odpowiednich warunków domowych w celu sprawnej organizacji pracy na linii uczeń –nauczyciel.
Przy założeniu, że Państwa dziecko ma swoje stałe miejsce do nauki oraz jest wyposażone w podstawowy sprzęt, niezbędne wydają inne komponenty tj. cisza i właściwa atmosfera pomiędzy domownikami. Kolejnym z warunków powodzenia szkolnego jest racjonalne zarządzanie czasem w ciągu dnia i właściwa ilość snu.
Pamiętajmy, że procesy poznawcze, tj. ( uwaga, pamięć ) będą gotowe do przyswajania kolejnych partii materiału, gdy dziecko jest wypoczęte. Najlepszy czas na naukę to godziny dopołudniowe,wówczas dziecko jest najbardziej aktywne, a jego system nerwowy najbardziej wydajny.Czas na odrabianie zadań i powtórzenie materiału, to z kolei godziny popołudniowe.
Zdalna nauka stwarza niepowtarzalną okazję do indywidualnej, opartej na konsultacji, pracy nauczyciela z uczniem. W każdej klasie zawsze znajdą się uczniowie, którzy preferują, a przede wszystkim potrzebują właśnie tej metody pracy.
Proszę być uważnym i zaangażowanym w sprawy szkolne swojego dziecka, w tym trudnym dla niego okresie, kiedy nie może spotykać się z rówieśnikami i realizować adekwatnych do wieku potrzeb rozwojowych. Rozmawiać z dzieckiem opotrzebie samodzielnej, systematycznej, codziennej pracy, perspektywicznych korzyściach zdobywanej wiedzy-finalnie sukcesiei samorealizacji.
Rodzicu jesteś osobą współodpowiedzialną za wychowanie i edukację swoich dzieci, dlatego powinieneś ingerować w działania szkoły, poprzez wsparcie i systematyczną pomoc w efektywnej organizacji zdalnego nauczania.
Bądźmy wszyscy spójni w tych działaniach, dbajmy o pozytywne relacje dziecko -rodzic – nauczyciel, idźmy wspólnym frontem wychowawczym, gdyż mamy wspólny cel, jakim jest sukces edukacyjny naszego ucznia, a Państwa dziecka.
- Jak Zadbać O Bezpieczeństwo Dziecka W Sieci?
Szanowni Państwo !
Jesteśmy świadomi, że nasze dzieci bardzo lubią spędzać czas przed komputerem. Ta forma stała się poniekąd codziennością. Po lekcjach uczniowie relaksują się chętnie w ten właśnie sposób, skutecznie perswadując, że po szkole należy się czas wolny. Relacje rówieśnicze on-line z wykorzystaniem możliwie dostępnych i popularnych komunikatorów wypierają interakcje w tzw. realu. Relacje ,,face- to- face” stają się deficytowe, co budzi niemały niepokój wśród psychologów i pedagogów.
Niepokoić mogą także wyniki badań, które jednoznacznie wskazują na powszechność YouTube ( oglądanie filmików), czy serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Snapchat.
Jak więc widać Internet bezsprzecznie dostarcza atrakcyjnych propozycjina spędzenie czasu wolnego naszym dzieciom.
Jest wykorzystywany w celach edukacyjnych , jako pomoc dydaktyczna.
Badanie wykazały, iż dopiero na dalszym miejscu młodzież szkolna wykorzystuje zasoby Internetu do szukania potrzebnych informacji w czasie nauki własnej, korzysta z jego zasobów w celach stricte edukacyjnych.
Cyberprzestrzeń otwiera przed młodzieżą duże ogromne możliwości, kusząc propozycjami/ zasobami. Niestety niektóre propozycje niosą ze sobą różne niebezpieczeństwa. Pomimo, że wyniki wskazują na coraz większą świadomość tych zagrożeń wśród uczniów, nadal potrzebna jest świadoma edukacja, ograniczenia i kontrola w zakresie bezpiecznego poruszania się w wirtualnym świecie.
Propagowane od kilku lat kampanie społeczne dotyczące bezpieczeństwa w sieci adresowane są do rodziców-uczniów-nauczycieli. Ta wielopłaszczyznowość edukacyjno-informacyjna wydaje się zasadna w przypadkach hejtu, kradzieży tożsamości, cyberprzemocy, dystrybucji substancji szkodliwych ( np. dopalaczy ), plagiatowania, sciągania plików z sieci, epatowania treści seksualnych czy zjawiska cyberpornografii.
W czasie, gdy tradycyjna szkoła przybiera, w obliczu zagrożenia utraty zdrowia i życia, formę zdalnego nauczania w domu powinniśmy z troski o bezpieczeństwo naszego dziecka rozmawiać o pułapkach Internetu i zapoznać się z historią przeglądarki.
Poniżej propozycje, linki, publikacje, które mogą być przydatne nam świadomym rodzicom w procesie wychowania i kształtowania bezpiecznych zachowań naszych pociech w sieci.
- YouTube Kanał „Reżyser Życia” ( film pt. „Ktoś wrzucił jej nagie zdjęcia do sieci”)
- Stop cyberprzemocy Spot zrealizowany w ramach projektu “STOP cyberprzemocy”
- Cybernauci-rodzinny przewodnik po cyfrowym świecie.
- Myślę, więc nie ślę ( film pt. „Na zawsze” )
- Uważni rodzice ( Uwazni.)
- Materiały Fundacji Dajmy Dzieciom Siłę.
- (https://www.saferinternet.pl/kampanie-spoleczne.html ).
FUNKCJE RODZINY
- Rola funkcji psychiczno- uczuciowej w procesie wychowania dziecka.
Są problemy i kłopoty, nawet mali wiedzą o tym
Ale gdy jesteśmy razem , łatwiej jest za każdym razem!
Joszko Broda i Dzieci z Brodą.
Życie pisze dla nas różne scenariusze. W sytuacjach trudnych szczególnym dobrem jest bycie razem: mama – tata – dziecko. Tylko w prawidłowo funkcjonującej i kochającej się rodzinie dziecko ma możliwość w pełni zaspakajać swoje najważniejsze potrzeby:
- bezpieczeństwa,
- przynależności i miłości,
- szacunku i akceptacji
- samorealizacji
Abyśmy my rodzice dobrze pełnili swoje role w długim procesie wychowania naszego dziecka, powinniśmy przede wszystkim być zdrowi i mieć świadomość jak ważna jest nasza postawa i zachowanie w domu. Relacje pomiędzy nami dorosłymi, których świadkiem jest nasze dziecko, będą przekładać się na ogólne funkcjonowanie emocjonalne i społeczne dziecka w szkole. Rodzic jest niewątpliwie pierwszym nauczycielem, czyli autorytetem dla swojego dziecka. Dbajmy i stwarzajmy właściwą atmosferę w rodzinie. Chwalmy i przytulajmy nasze dziecko, angażujmy do wspólnego wykonania niektórych czynności: sprzątania, przygotowania posiłku. Pozwólmy mu przeżyć emocje, które będą pojawiać się w różnych sytuacjach, np. zadaniowych. Nazywajmy te emocje podczas wspólnych rozmów.
Ostatnie trudne dni to właśnie czas na ,, bycie razem”. Szansa nadrobienia tego czasu i zrealizowania tych pomysłów w stosunku do mojego dziecka, które kradnie nam codzienna pogoń.
Alicja Dobosz-pedagog