Podstawa prawna statutu
- Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 r. (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 61 poz. 624/2001 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (DzU. z 2003 r., Nr 6, poz. 69).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania (Dz.U. z 2007 r., Nr 83, poz. 562).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007, zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z dn.27 lutego 2007 r. nr 35, poz. 222)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 16 lipca 2009, zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2009 r. nr 116, poz. 977)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz.U. z 2010 r. nr 156, poz. 1046)
Rozdział 1.
NAZWA SZKOŁY
Nazwa szkoły zawiera określenie:
- Typ szkoły: szkoła podstawowa sześcioletnia.
- Siedziba: Długie10, 38-460 Jedlicze
- Do szkoły uczęszczają uczniowie podlegający obowiązkowi szkolnemu z Długiego
- Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w brzmieniu:
Szkoła Podstawowa w Długiem
- Na pieczęci jest używana nazwa:
Szkoła Podstawowa w Długiem, 38-460 Jedlicze
- Na stemplu: Szkoła Podstawowa w Długiem.
- Ustalona nazwa szkoły jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.
- Na pieczęciach i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy.
Rozdział 2
INFORMACJE O SZKOLE
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Jedlicze.
- Cykl kształcenia w szkole trwa sześć lat.
- Zakłada się możliwość prowadzenia klas sportowych, integracyjnych i wyrównawczych, za zgodą organu prowadzącego.
- Absolwent sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Długiem staje się uczniem Gimnazjum.
- W szkole jest oddział przedszkolny. Uczęszczają do niego dzieci sześcioletnie. Dopuszcza się uczęszczanie do oddziału przedszkolnego dzieci pięcioletnich.
Rozdział 3
CELE I ZADANIA SZKOŁY.
Cele i zadania szkoły wynikają z przepisów prawa oraz uwzględniają program wychowawczy szkoły. W swojej pracy szkoła mając na względzie dobro dziecka i społeczeństwa kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczpospolitej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka.
Zadania szkoły to:
- Umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia oraz rozwijania swoich zdolności i zainteresowań.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny.
- Kształtowanie postawy moralnej i społecznej u uczniów.
- Zagwarantowanie uczniom opieki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych.
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Szkoła kładzie szczególny nacisk na wychowanie patriotyczne poprzez:
- wpajanie poszanowania symboli narodowych
- ukazywanie historii i tradycji narodu i państwa
- ukazywanie piękna naszej ojczyzny
- organizowanie na terenie szkoły świąt i rocznic państwowych
Szkoła przygotowuje uczniów do życia w rodzinie i w społeczeństwie poprzez:
- stosowanie zasad solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
- dawanie uczniom możliwości reprezentowania postaw i poglądów w duchu tolerancji oraz zachowania i poszanowania godności osobistej
- przygotowanie uczniów do czynnego uczestnictwa w kulturze i korzystania z dóbr kultury narodowej i światowej.
- wdrażanie do działań mających na celu ochronę środowiska naturalnego człowieka.
- wdrażanie do poszanowania własnego zdrowia, rozwijanie sprawności fizycznej uczniów, nawyków uprawiania sportu i czynnych form rekreacji.
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru
- walkę z wszelkimi przejawami deprawacji i demoralizacji.
Do zadań wychowawczych szkoły należy:
- kształtowanie dobrej atmosfery, życzliwości i koleżeństwa wśród uczniów,
- inicjowanie samorządnej działalności wśród uczniów oraz opieka nad samorządem klasowym,
- współdziałanie nauczycieli uczących w danej klasie dla podwyższenia wyników nauczania,
- inicjowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce
- systematyczne informowanie rodziców o wynikach w nauce i trudnościach w zachowaniu,
- prowadzenie działań integrujących szkołę i środowisko,
- wyrabianie u uczniów trwałych nawyków uczestnictwa w życiu szkoły,
- współpraca z przedstawicielami służby zdrowia w Jedliczu
- prowadzenie określonej przepisami dokumentacji szkolnej,
- czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale – wychowawcy.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział:
- nauczyciele nauczania początkowego: od kl. I do III,
- pozostali nauczyciele: od kl. IV do VI.
Zadania opiekuńcze szkoły:
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa podczas zajęć obowiązkowych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych, przez nauczycieli prowadzących te zajęcia.
- Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy poprzez:
- a) dobór odpowiednich stolików i krzeseł do wzrostu dziecka
- b) tygodniowy rozkład zajęć uwzględniający zasady BHP
- Udzielanie uczniom wszelkiej pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez:
- a) indywidualizację procesu nauczania,
- b) organizację zespołów dydaktyczno – wyrównawczych,
- c) organizowanie zajęć z pedagogiem szkolnym
- d) współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną
- e) nauczanie indywidualne
- f) zajęcia rewalidacyjne
- Inicjowanie pomocy materialnej i finansowej dla uczniów z ubogich rodzin za pośrednictwem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, PZU, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, w formie:
- a) dożywiania
- b) pomocy rzeczowej
- c) stypendiów
- d) zwolnień ze składki ubezpieczeniowej,
- Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń.
- Pełnienie dyżurów przez nauczycieli przed lekcjami od godz. 7.30 do 7.45 oraz podczas przerw międzylekcyjnych, zgodnie z harmonogramem.
Zasady współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
W celu realizacji zadania opiekuńczego szkoły o udzielaniu uczniom wszelkiej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Krośnie, poprzez:
- Rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie dydaktyczno-wychowawczym
- Informowanie rodziców uczniów, u których utrzymują się trudności w nauce, o potrzebie przebadania dziecka w poradni oraz udzielenie im pomocy w złożeniu wniosku.
- Sporządzanie opinii o uczniu kierowanym do poradni
- Organizowanie spotkań rady pedagogicznej i rodziców z pracownikami poradni
- Otaczanie opieką uczniów mających trudności w nauce
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia zgodnie z opinią poradni
- Zasięganie opinii poradni w sprawie pozostawienia ucznia w tej samej klasie
- Prowadzenie dokumentacji współpracy z poradnią, w szczególności gromadzenie wydanych opinii, orzeczeń oraz prac pisemnych uczniów objętych badaniem.
Rozdział 4.
WEWNĄTRZSZKOLNE OCENIANIE
Zasady ogólne
- Wewnątrzszkolnemu ocenianiu podlegają:
- osiągnięcia edukacyjne ucznia,
- zachowanie się ucznia w szkole i te zachowania pozaszkolne, które mają wpływ na funkcjonowanie ucznia w szkole i oddziałują na środowisko szkolne.
- Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczanie rodzicom ( prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno- wychowawczej.
- Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć edukacyjnych obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i ich rodziców( prawnych opiekunów)
- bieżące ocenianie i klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne według zasad, skali i w formach przyjętych w niniejszym regulaminie,
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych,
- realizację przewidzianych w niniejszym regulaminie procedur poprawiania ocen.
- Oceny śródroczne i roczne w klasach I-III są w formie opisowej, w klasach IV-VI wg następującej skali:
Lp. |
ocena słowna |
ocena cyfrowa |
Skrót |
1. |
celujący |
6 |
cel |
2. |
bardzo dobry |
5 |
bdb |
3. |
dobry |
4 |
db |
4. |
dostateczny |
3 |
dst |
5. |
dopuszczający |
2 |
dop |
6. |
niedostateczny |
1 |
ndst |
- Dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych i śródrocznych ze znakami „+” i „-”.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg następującej skali:
lp |
Ocena słowna |
skrót |
1 |
wzorowe |
wz |
2 |
bardzo dobre |
bdb |
3 |
dobre |
db |
4 |
poprawne |
pop |
5 |
nieodpowiednie |
ndp |
6 |
naganne |
ng |
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów i kryteriach ocen oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na .poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw .uczniów. Określają co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu .procesu nauczania. Wymagania edukacyjne opracowują nauczyciele na bazie .obowiązujących podstaw programowych i realizowanych programów nauczania dla .poszczególnych zajęć edukacyjnych i dla danego etapu kształcenia.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Proces oceniania jest jawny w każdej jego fazie zarówno dla ucznia , jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Mają oni prawo do bieżącej informacji o ocenach, wynikach wszelkich prac pisemnych i sprawdzianów wiadomości oraz wglądu do dokumentacji związanej z obserwacją i ocenianiem ucznia.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom ( prawnym opiekunom). Uczeń otrzymuje do wglądu podczas lekcji danych zajęć edukacyjnych, rodzice mają do tego prawo na zebraniach klasowych.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne podejmuje decyzję, czy i na jakich warunkach udostępnia uczniom pisemne prace kontrolne do domu.
- Informacje dotyczące przebiegu i wyników procesu oceniania są poufne dla osób postronnych. Za osoby postronne nie uważa się nauczycieli oraz uczniów tej szkoły.
- Okres przechowywania dokumentacji związanej z ocenianiem określają odrębne przepisy. W przypadkach nimi nie uregulowanych (np. pisemne prace kontrolne itp.) okres ten nie może być krótszy niż do końca roku szkolnego..
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostowanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
- Uczeń, który spełnia określone wymagania edukacyjne, uzyskuje odpowiednią ocenę wg następujących kryteriów:
- a) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń , który nie spełnia wymagań koniecznych;
- b) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne: niezbędne w uczeniu się, potrzebne w życiu
- c) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe: łatwe nawet dla ucznia mało zdolnego, o niewielkim stopniu złożoności, a więc przystępne,
często powtarzające się w programie nauczania, dotyczące głównych, prostych, uniwersalnych umiejętności w najmniejszym zakresie wiadomości;
- d) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające: istotne w strukturze przedmiotu, użyteczne w szkolnej i poza szkolnej działalności,
wymagające umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z lekcji i podręcznika;
- e) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń , który spełnia wymagania dopełniające:
złożone, trudne, ważne do opanowania, wymagające korzystania z różnych źródeł ,
umożliwiające rozwiązywanie problemów, gwarantujące pełne opanowanie programu;
- f) ocenę celującą otrzymuje uczeń , który spełnia wymagania wykraczające:
stanowiące efekt samodzielnej pracy ucznia, wynikające z indywidualnych zainteresowań, wymagające rozwiązań nietypowych, zostaje finalistą konkursu gminnego lub wyższego szczebla;
17.Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki, muzyki – nauczyciel bierze w szczególności pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki uniemożliwia ustalenie rocznej lub śródrocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych
1.W klasach I – III obowiązuje śródroczna i roczna ocena opisowa, uwzględniająca poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazująca potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
- Ocenę opisową sporządza nauczyciel na podstawie:
- a) ocen cząstkowych zawartych w dzienniku lekcyjnym
- b) prac ucznia
- c) sprawdzianów osiągnięć ucznia
- d) własnych obserwacji
- Dodatkowo, uczniowie I etapu edukacyjnego, w celu mobilizacji do pracy i poprawy swoich osiągnięć, otrzymują w dzienniku i do zeszytu cząstkowe oceny cyfrowe.
- Na początku roku szkolnego uczniowie otrzymają listę wymagań edukacyjnych na bieżący rok szkolny.
- Ocenianiu podlegają następujące formy aktywności ucznia:
- pisemne prace klasowe
- pisemne kartkówki
- odpowiedzi ustne
- prace domowe
- zeszyt przedmiotowy
- aktywność na lekcji,
- udział w konkursach.
- Minimalna liczba ocen bieżących w ciągu okresu, na podstawie których wystawia się ocenę klasyfikacyjną, nie powinna być mniejsza niż podwojona liczba godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w tygodniu, ale nie mniej niż 3.
- Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne określa obowiązujące zasady poprawiania ocen bieżących.
- Rozróżnia się w klasach IV- VI następujące kategorie pisemnego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:
- a) praca klasowa – obejmuje duże partie materiału. Uczeń ma prawo znać z tygodniowym wyprzedzeniem terminy prac klasowych. W jednym dniu można przeprowadzić tylko jedną pracę klasową, w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy. Nauczyciel musi dokonać wpisu w dzienniku w momencie zapowiadania terminu pracy.
- b) krótkie sprawdziany – tzw. kartkówki – obejmują materiał co najwyżej z trzech ostatnich lekcji, muszą być zapowiedziane przynajmniej dzień wcześniej.
- c) pisemne prace klasowe muszą być poprawione w ciągu 14 dni od ich napisania, kartkówki w ciągu 4 dni.
- Prace klasowe są obowiązkowe.
- a) Jeżeli uczeń z powodu dłuższej usprawiedliwionej nieobecności nie przystąpił do sprawdzianu, musi zaliczyć go w innym, ustalonym z nauczycielem terminie, w formie pisemnej lub ustnej.
- b) W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń ma obowiązek przystąpić do sprawdzianu w terminie wskazanym przez nauczyciela.
- c) W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej) tylko w dniu sprawdzianu, uczeń pisze go w dniu następnym.
- d) W razie otrzymania z pracy klasowej oceny niedostatecznej, uczeń może w ciągu 2 tygodni od daty otrzymania tej oceny przystąpić do jej poprawy pracy (pisemnie lub ustnie – wg wskazań nauczyciela). Wówczas obok oceny ndst wpisuje się uzyskaną ocenę.
- Poprawa oceny z prac klasowych jest dobrowolna.
- Po usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach uczeń ma prawo być nieprzygotowanym:
- a) w pierwszym dniu po nieobecności trwającej co najmniej trzy dni,
- b) przez okres trzech dni po nieobecności trwającej więcej niż tydzień
- c) nie wystawia się ocen po całodziennej lub kilku dniowej wycieczce szkolnej.
Sposoby i zasady informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce.
- Rodzice (prawni opiekunowie) uczniów mają obowiązek informować się o postępach i osiągnięciach uczniów w nauce. Zebrania ogólne z rodzicami odbywać się będą minimum trzy razy w roku szkolnym. W razie potrzeby wychowawca klasy kontaktuje się z rodzicami ucznia indywidualnie.
- Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciele .poszczególnych przedmiotów i wychowawcy są zobowiązani poinformować uczniów, a za ich pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów), o przewidywanych dla nich stopniach. O zagrożeniu ucznia roczną oceną niedostateczną z zajęć edukacyjnych lub naganną oceną zachowania rodzice (prawni opiekunowie) ucznia powiadamiani są przez wychowawcę klasy pisemnie, na miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
Klasyfikowanie i promowanie uczniów
- Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia następnego roku kalendarzowego i dzieli się na dwa okresy:
- Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia i zachowania w danym okresie oraz roku szkolnym i wystawieniu ocen zgodnie ze skalą określoną w niniejszym regulaminie.
- Klasyfikacji rocznej można dokonać również w przypadku nie przeprowadzenia klasyfikacji śródrocznej za pierwszy okres, jeżeli istnieją podstawy do oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia w drugim okresie, a jego wiadomości i umiejętności z pierwszego okresu zostały uzupełnione i pozwalają na kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej lub ukończenie szkoły. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne .ustala sposób i termin nadrobienia zaległości, a następnie zaliczenia materiału z pierwszego okresu.
- Klasyfikację śródroczną za pierwszy okres przeprowadza się w ciągu ostatnich dwóch tygodni tego okresu, a klasyfikację za drugi okres i roczną w ciągu ostatnich dwóch tygodni zajęć przed wakacjami.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w .klasie programowo wyższej, nauczyciele powinni stworzyć mu szansę uzupełnienia braków.
- Uczeń ma możliwość poprawy oceny śródrocznej i rocznej z danego przedmiotu na wyższy stopień niż przewidywana, jeśli wykazuje wzorowy stosunek do obowiązków szkolnych lub znajduje się w szczególnej sytuacji (np. dłuższa choroba), na warunkach określonych przez nauczyciela przedmiotu.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany / a”
Egzamin klasyfikacyjny
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania w danym okresie.
- Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny na zasadach określonych w niniejszym regulaminie. Egzamin obejmuje materiał z okresu, w którym uczeń nie został sklasyfikowany.
- Na wniosek ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych. lub na prośbę jego rodziców ( prawnych opiekunów), Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Zgody takiej można w szczególności udzielić w następujących przypadkach:
- poziomu zdolności ucznia pozwalającego przewidywać możliwość samodzielnego uzupełnienia ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach oraz skutecznego kontynuowania nauki na dalszym etapie kształcenia.
- spowodowanych zdarzeniami losowymi, silnych przeżyć utrudniających koncentrację, obniżających sprawność myślenia i uczenia się.
- trudnej sytuacji życiowej ucznia, choroby, patologii i niewydolności wychowawczej w rodzinie
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą. Egzamin ten nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Uczniowi, o którym mowa w p. 4, zdającemu egzamin klasyfikacyjny, nie ustala się oceny zachowania.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, wychowania fizycznego, który ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin klasyfikacyjny z materiału pierwszego lub drugiego okresu przeprowadza się do końca tego okresu, a roczny egzamin klasyfikacyjny do końca roku szkolnego, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami). W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Pytania i zadania egzaminacyjne przygotowuje, przedstawia do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły, następnie egzamin przeprowadza nauczyciel prowadzący określone zajęcia edukacyjne w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. Poziom pytań i zadań musi być zróżnicowany i musi umożliwiać wystawienie ocen od dopuszczającej do bardzo dobrej, .a na życzenie ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) oceny celującej.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający: termin egzaminu, imiona i nazwiska nauczycieli egzaminujących, pytania i zadania egzaminacyjne, wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły
- Uczeń, który otrzymał z egzaminu klasyfikacyjnego ocenę niedostateczną, znajduje się w sytuacji prawnej, jak gdyby otrzymał śródroczną / roczną ocenę niedostateczną. Uczeń ma możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego w celu zmiany tej oceny.
- Szczegółowe terminy wykonania poszczególnych czynności związanych z śródroczną i roczną klasyfikacją uczniów ustala corocznie dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
Egzamin poprawkowy
- Począwszy od klasy czwartej, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych. Pytania i zadania ( na poziomie wymaganym na ocenę dopuszczającą) przygotowuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji egzaminacyjnej.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii .letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, w składzie:
- dyrektor szkoły – przewodniczący komisji
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia – egzaminator
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne- jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w punkcie 5b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takiej sytuacji dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
- Z przeprowadzenia egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: datę egzaminu, imiona i nazwiska członków komisji oraz egzaminowanego, pytania i zadania egzaminacyjne wraz ze zwięzłą charakterystyką odpowiedzi ustnych i wykonania zadań .przez ucznia. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły – nie później niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
Promowanie uczniów
- Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III, na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów)
- Począwszy od klasy czwartej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę zachowania.
- Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć w klasie szóstej i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i ponadto przystąpił do sprawdzianu.
- Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
- Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej osiągnął średnią ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz religii lub etyki co najmniej 4,75 i otrzymał co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne, stwierdzające uzyskanie promocji z wyróżnieniem.
- Uczeń kończy szkołę podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w p.6, uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną, również wtedy, gdy uzyskanie tytułu laureata nastąpiło po ustaleniu rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z tych zajęć.
Ocenianie zachowania
- Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób, funkcjonowaniu w środowisku szkolnym, respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli i uczniów. Uczniowie dokonują samooceny w formie pisemnej na lekcji wychowawczej poprzedzającej konferencję klasyfikacyjną. Sporządza się protokół z tej lekcji, zawierający listę uczniów, ich samoocenę, opinię klasy oraz podpisy wychowawcy i uczniów.
- W razie nieobecności na lekcji wychowawczej uczeń może w terminie do dnia konferencji klasyfikacyjnej oddać swoją samoocenę wychowawcy osobiście lub za pośrednictwem rodziców (opiekunów). Jeśli tego nie uczyni, nie może zgłaszać zastrzeżeń do oceny.
- Opinii innych nauczycieli wychowawca zasięga przed i w czasie konferencji klasyfikacyjnej, podczas dyskusji.
- W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową.
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest oceną ostateczną, z zastrzeżeniem §21 p.1
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
Kryteria ocen zachowania
W szkole obowiązują następujące kryteria ocen zachowania:
OCENĘ WZOROWĄ otrzymuje uczeń, który jest postrzegany przez nauczycieli i uczniów jako wzór oraz spełnia kryteria oceny bardzo dobrej i co najmniej dwa z poniższych warunków:
- Przyczynia się do utrwalenia dobrego imienia szkoły, reprezentując ją w konkursach, olimpiadach, zawodach, turniejach, itp.
- Bezinteresownie udziela pomocy kolegom w różnych sytuacjach.
- Aktywnie przeciwdziała negatywnym postawom i zachowaniom, wywiera pozytywny wpływ na kolegów.
- Ma własne zdanie i potrafi je w sposób kulturalny wypowiadać, przejawiając dojrzałość i wysoką kulturę.
- Aktywnie działa w organizacjach szkolnych lub bierze aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły.
- Nie opuścił ani jednej godziny lekcyjnej.
OCENĘ BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
- Wykazuje szczególną sumienność w wypełnianiu obowiązków szkolnych.
- Systematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych i dokłada wszelkich starań, aby jego wyniki były jak najlepsze.
- Jest punktualny i regularnie usprawiedliwia nieobecności.
- Szanuje mienie szkoły.
- Okazuje szacunek nauczycielom i pracownikom szkoły.
- Dba o estetykę, ład i dyscyplinę w swojej klasie.
- Jest tolerancyjny, życzliwy, chętny do pomocy.
- Wykazuje inicjatywę w pracy społecznej na rzecz klasy, szkoły i środowiska.
- Terminowo i rzetelnie wywiązuje się z podjętych zobowiązań.
- Nie ma nieusprawiedliwionych godzin.
OCENĘ DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:
- Przestrzega postanowień regulaminu szkolnego.
- Potrafi uczciwie przyznać się do uchybień i naprawić błędy.
- Pracuje na miarę swoich możliwości.
- Nie sprawia kłopotów wychowawczych.
- Zachowuje się kulturalnie, dba o język, strój.
- Nie ulega nałogom.
- Szanuje mienie szkoły oraz własność kolegów.
- Wywiązuje się z powierzonych zadań, choć nie wykazuje własnej inicjatywy w pracy na rzecz szkoły i klasy.
- Ma nie więcej niż 2 godziny nieusprawiedliwione w półroczu.
OCENĘ POPRAWNĄ otrzymuje uczeń, który uchybia kryteriom oceny dobrej, a w szczególności:
- Nie dość sumiennie wywiązuje się z obowiązków szkolnych zawartych w regulaminie szkolnym, lub:
- Wykazuje małe zaangażowanie w pracy nad własnym rozwojem (stać go na więcej), lub:
- Nie zależy mu na opinii klasy i szkoły, lub:
- W odczuciu klasy i wychowawcy za mało angażuje się w życie klasy i szkoły, lub:
- Zastrzeżenia budzi jego kultura osobista (język, strój), jego postawa uchybia wymaganiom zasad współżycia w grupie, szkole, lub:
- Jest bierny wobec negatywnych postaw, lub:
- Ma od 3 do 7 godzin nieusprawiedliwionych w półroczu.
Ponadto uczeń pozytywnie reaguje na uwagi, wykazuje gotowość współpracy z wychowawcą i pedagogiem, a zastosowane środki zaradcze przynoszą rezultaty.
OCENĘ NIEODPOWIEDNIĄ otrzymuje uczeń, który:
- Nie respektuje zasad współżycia społecznego, ma lekceważący stosunek do regulaminów szkolnych, lub:
- Często spóźnia się na zajęcia, lub:
- Lekceważy tradycje i zwyczaje szkoły, lub:
- Imponują mu postawy i zachowania społecznie nieakceptowane, co przejawia się w jego stroju, słownictwie i zachowaniu, lub:
- Ma od 8 do 15 godzin nieusprawiedliwionych w półroczu.
Ponadto, mimo zastosowanych środków zaradczych, nie obserwuje się znaczącej poprawy zachowania
OCENĘ NAGANNĄ otrzymuje uczeń, który:
- Wielokrotnie dopuścił się łamania postanowień regulaminu szkolnego, lub:
- Przejawia zachowania agresywne, lub:
- Ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla siebie i innych, lub:
- Wykazuje niska kulturę osobistą, o czym świadczy jego język, strój, zachowanie, lub:
- Wagaruje, notorycznie spóźnia się na lekcje, lub:
- Ma więcej niż 15 godzin nieusprawiedliwionych, lub:
- Otrzymał naganę udzieloną przez dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej, lub:
- W sposób drastyczny złamał jedną z norm współżycia w grupie lub zasad kultury (kradzież, szantaż, wymuszanie, picie alkoholu, przemoc, itp.).
Ponadto uczeń nie przejawia woli współpracy z wychowawcą, pedagogiem, rodzicami i nie wykazuje poprawy.
Warunki i tryb odwoływania się od rocznej oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia , że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia (w formie pisemnej i ustnej) oraz ustala roczną ocenę z danych zajęć edukacyjnych lub ustala roczną ocenę zachowania.
- W skład komisji wchodzą:
1) w przypadku rocznej oceny z zajęć edukacyjnych:
- a) dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji
- b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły podstawowej, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- a) dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji,
- b) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia w danej klasie,
- c) wychowawca klasy,
- d) pedagog,
- e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
- f) przedstawiciel rady rodziców.
- Sprawdzian ten przeprowadza się nie później, niż 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Roczną ocenę zachowania komisja ustala w drodze głosowania , w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania sprawdzające, wynik sprawdzianu i ustaloną ocenę, albo wynik głosowania i ustaloną ocenę zachowania z uzasadnieniem.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach.
- Uczeń, który z usprawiedliwionych przyczyn nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Rodzice, którzy nie uczestniczą w zebraniach z rodzicami, nie kontaktują się z wychowawcą klasy i nauczycielami prowadzącymi zajęcia edukacyjne sprawiające uczniowi poważniejsze trudności, nie mogą w żadnym wypadku, w tym kwestionując ocenę, powoływać się na brak informacji o postępach w nauce dziecka oraz o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych i rocznych.
- Rada Pedagogiczna podejmuje uchwały zatwierdzające wyniki klasyfikacji śródrocznej i rocznej oraz w sprawie promocji i ukończenia szkoły.
Rozdział 5
ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły:
- kieruje bieżącą działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organami szkoły: radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim.
- dyrektor jest przewodniczącym rady pedagogicznej, w związku z tym wykonuje jej uchwały, jeśli są zgodne z prawem oświatowym.
- wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący.
- rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto.
- przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie. Anonimy pozostawia się bez rozpatrywania.
- jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych między nauczycielem a rodzicem.
- dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły. W swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu.
- wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa i dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły, jeżeli działalność tych organów narusza interesy szkoły i nie służy rozwojowi jego wychowanków.
- jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor zawiesza jej wykonanie i w terminie określonym w regulaminie rady uzgadnia z nią sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W wypadku braku uzgodnienia, o którym mowa, dyrektor szkoły przekazuje do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu.
Rada Pedagogiczna
1.Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej w Długiem jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw będących przedmiotem posiedzeń rady. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
2.Rada Pedagogiczna w szczególności:
- Zatwierdza plany pracy szkoły, tygodniowy podział godzin, decyzje dyrektora szkoły w sprawach przydziału stałych prac i zajęć.
- Opiniuje projekt organizacyjny szkoły, tygodniowy rozkład zajęć oraz projekt planu finansowego szkoły.
- Opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- Podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
- Podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
Występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie
z funkcji dyrektora.
- Deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora.
- Podejmuje uchwałę, w której ustala szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.
Rada Rodziców
Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów. W skład rady wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym w szczególności określa tryb pracy rady oraz tryb przeprowadzania wyborów, tryb podejmowania uchwał i zasady wydatkowania funduszy.
Regulamin rady zatwierdzany jest przez zebranie ogólne.
Kompetencje Rady Rodziców
Rada Rodziców:
- Opiniuje statut szkoły, plan rozwoju szkoły, szkolny zestaw programów nauczania, szkolny zestaw podręczników, projekt planu finansowego składanego przez dyrektora i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.
- Występuje do rady pedagogicznej, dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły
- Udziela pomocy samorządowi uczniowskiemu,
- Działa na rzecz poprawy bazy szkoły,
- Pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności szkoły,
- Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku,
- Uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczy szkoły i program profilaktyki.
- Deleguje dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły,
Samorząd Uczniowski
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Wybierają spośród siebie przedstawicieli, którzy są reprezentantami ogółu uczniów.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin, uchwalony przez ogół uczniów.
- Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Zebrania, narady i spotkania wynikające z działalności Samorządu Szkolnego odbywać się mogą w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych, a samorządów klasowych, za zgodą wychowawcy, mogą odbywać się podczas godziny przeznaczonej do jego dyspozycji.
- Samorząd ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu, spośród nauczycieli zatrudnionych w SP w Długiem.
Kompetencje Samorządu Uczniowskiego.
- Samorząd reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
- oceniania, klasyfikowania i promowania,
- form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności
- organizacji życia szkolnego,
- redagowania i wydawania gazety szkolnej,
organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie
- z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem.
- Opiniuje pracę nauczycieli, jeśli o taką opinię wystąpi dyrektor.
- Może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów.
- Organizuje pomoc koleżeńską dla uczniów mających trudności szkolne.
- Rozstrzyga spory między uczniami.
- Decyduje w porozumieniu z opiekunem i dyrektorem szkoły o dysponowaniu środkami wypracowanymi przez uczniów.
Zasady rozwiązywania konfliktów między organami szkoły.
- Działające w szkole organy w ramach swoich regulaminów zakładają konieczność współpracy z pozostałymi organami szkoły.
- Funkcję nadrzędną w zakresie rozwiązywania ewentualnych sporów, wynikłych pomiędzy poszczególnymi organami szkoły, pełni dyrektor szkoły.
- Podstawowymi formami rozwiązywania ewentualnych sporów są:
- rozmowy i konsultacje zwaśnionych stron
- negocjacje z udziałem dyrektora i przedstawiciela wskazanego przez strony sporu
- negocjacje prowadzone przez grupę mediacyjną, powołaną przez dyrektora szkoły.
- W skład grupy mediacyjnej wchodzi po jednym przedstawicielu każdego organu szkoły (Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski).
- Jeżeli spór dotyczy Samorządu Uczniowskiego, w skład grupy mediacyjnej wchodzi opiekun Samorządu i jego przedstawiciel.
- Jeżeli spór nie dotyczy Samorządu Szkolnego, dyrektor może nie powoływać jego przedstawiciela do grupy mediacyjnej.
- W sprawie sporu dyrektor może zasięgnąć opinii organu prowadzącego lub Kuratorium Oświaty.
- Grupa mediacyjna powinna zbadać, czy któraś ze stron sporu naruszyła prawo oświatowe, w tym Statut Szkoły i regulaminy.
- Członkowie grupy mediacyjnej wybierają ze swego składu przewodniczącego grupy, którego zadaniem jest prowadzenie obrad grupy mediacyjnej oraz protokolanta, którego zadaniem jest protokołowanie posiedzeń grupy mediacyjnej. Przewodniczącym i protokolantem grupy mediacyjnej, nie może być przedstawiciel zwaśnionej strony.
- Z posiedzeń grupy mediacyjnej sporządza się protokół podpisany przez wszystkich członków grupy. W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu przez grupę mediacyjną dalsze działania mające na celu rozstrzygnięcie sporu przejmuje organ prowadzący szkołę. Wówczas przewodniczący grupy mediacyjnej zwraca się z prośbą do organu prowadzącego o podjęcie działań mających na celu rozstrzygnięcie sporu.
Rozdział 6
ORGANIZACJA SZKOŁY
Formy prowadzenia działalności edukacyjnej i wychowawczej
- Podstawową jednostką szkoły jest oddział. Uczniowie w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.
- Plan nauczania jest zgodny z odpowiednim programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone
- w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej ( nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust.1.
- Oddział można dzielić na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programowych nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem pkt. 9.
- Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
- W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w pkt. 8, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
- Podział na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal dydaktycznych
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w ramowych planach nauczania – do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
- Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ucznia i nauczyciela.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np.: zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym w grupach oddziałowych.
- W szkole można prowadzić klasy terapeutyczne, wyrównawcze, integracyjne i sportowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- W szkole jest utworzony oddział przedszkolny, realizujący program wychowania przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich.
Organizacja biblioteki szkolnej.
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolą służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, propagowaniu czytelnictwa, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej.
- Biblioteka zajmuje jedno pomieszczenie przeznaczone na gromadzenie i przechowywanie księgozbioru, czasopism oraz dostępnych programów multimedialnych; umożliwia uczniom i nauczycielom korzystanie z księgozbioru podręcznego oraz prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczego.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły i rodzice.
- Do zadań bibliotekarza należy:
1) opracowanie projektu regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni,
2) prowadzenie katalogu alfabetycznego i rzeczowego,
3) zakup i oprawa książek,
4) określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach,
5) prowadzenie zajęć przysposobienia czytelniczego
6) organizowanie konkursów czytelniczych i innych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
7) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
8) tworzenie warunków do poszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł wiedzy,
9) przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas,
10) współpraca z nauczycielami szkoły,
11) nawiązywanie współpracy z innymi bibliotekami poprzez:
- przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach literackich, plastycznych i innych organizowanych przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Jedliczu
- umożliwienie uczniom udziału w zajęciach bibliotecznych organizowanych przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Jedliczu
- pośrednictwo w korzystaniu z księgozbiorów innych bibliotek przez uczniów i nauczycieli.
Rozdział 7
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Zagadnienia podstawowe
- W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi.
- W szkole utworzone jest stanowisko obsługi: sprzątaczka.
- Zasady zatrudnienia nauczycieli i innych pracowników, o których mowa, określają odrębne przepisy. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza dyrektor szkoły.
Zakres zadań nauczycieli
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Do obowiązków nauczyciela należy:
- poinformowanie uczniów na początku każdego roku szkolnego o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- dostosowanie, na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznyc i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się.
- systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
- uczestniczenie w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy,
- przestrzeganie zapisów statutowych,
- zapoznawanie się z aktualnym stanem prawnym w oświacie,
- egzekwowanie przestrzegania regulaminów w pracowniach o zwiększonym ryzyku,
- używanie tylko sprawnego sprzętu w salach gimnastycznych i na boiskach sportowych,
- kontrolowanie obecności uczniów na każdej lekcji,
- pełnienie dyżurów zgodnie z opracowanym harmonogramem,
- przygotowywanie się do zajęć dydaktycznych i wychowawczych,
- dbanie o poprawność językową uczniów,
- stosowanie zasad oceniania zgodnie z przyjętymi przez szkołę kryteriami,
- podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych,
- aktywne uczestniczenie w szkoleniowych posiedzeniach rad pedagogicznych,
- służenie pomocą nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną,
- wzbogacanie warsztatu pracy i dbanie o powierzone pomoce i sprzęt,
- stosowanie nowatorskich metod pracy i programów nauczania,
- wspomaganie rozwoju psychofizycznego uczniów poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Zespoły przedmiotowe
- Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele grup przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas mogą tworzyć zespoły przedmiotowe /problemowo-zadaniowe/.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powołany przez dyrektora szkoły, radę pedagogiczną lub zespół.
- Do zadań zespołu m.in. należy:
- wybór programów nauczania, współdziałanie w ich realizacji,
- opracowanie kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć uczniów, stymulowanie rozwoju uczniów,
- opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Zakres zadań wychowawcy
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się oddziałem przez cały okres nauczania w szkole, w ramach określonego etapu edukacji.
- Obowiązki wychowawcy powierza dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Krośnie i pedagoga szkolnego.
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami Szkoły Podstawowej,
- w szczególności:
- a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia,
- b) przygotowywanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- c) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
- Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa wcześniej, winien:
- a) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków,
- b) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniając wychowanie prorodzinne,
- c) utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych,
- d) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych,
- e) współpracować z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Krośnie i pedagogiem szkolnym,
- f) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków,
- g) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia,
- h) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu itd.,
- i) kształtować właściwe stosunki między uczniami opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
- j) utrzymywać stały kontakt z rodzicami i opiekunami w sprawach postępów w nauce i zachowaniu się ucznia,
- k) powiadamiać o przewidywanej dla ucznia śródrocznej / rocznej ocenie niedostatecznej na miesiąc przed zakończeniem okresu,
- l) na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym powiadomić ucznia o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych / rocznych,
- m) uczestniczyć w zebraniach z rodzicami.
- Wychowawca może być pozbawiony opieki nad klasą w przypadku:
- a) zaniedbywania obowiązków,
- b) dłuższej nieobecności,
- c) na wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, złożony na piśmie do dyrektora.
Rozdział 8
UCZNIOWIE SZKOŁY
Obowiązek szkolny
- Obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia gimnazjum. Obowiązek ten nie może trwać jednak dłużej niż do ukończenia 18 roku życia.
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej
- Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko sześcioletnie, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki. Decyzjęo wcześniejszym przyjęciu podejmuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii nauczyciela oddziału, w którym dziecko odbywało roczne przygotowanie przedszkolne.
Zasady rekrutacji uczniów
- Do szkoły przyjmuje się:
- z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły.
- na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, w przypadku gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
- Do oddziału przedszkolnego mogą uczęszczać dzieci pięcioletnie.
- Zapisy sześcio- i pięciolatków do oddziału przedszkolnego odbywają się w marcu roku poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpoczyna uczęszczanie do szkoły.
Prawa ucznia
Uczeń ma prawo:
- do informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania,
- posiadać pełną wiedzę na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,
- do pracy według tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
- do poszanowania swej godności,
- rozwijania zainteresowań, zdolności, talentów,
- do swobody wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
- korzystania z pomocy doraźnej,
- do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
- noszenia emblematu szkoły,
- nietykalności osobistej,
- bezpiecznych warunków pobytu w szkole,
- korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących regulaminów,
- korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z regulaminem w sprawie stypendiów szkolnych,
- reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
Obowiązki ucznia
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych,
- dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole
- noszenia odpowiedniego stroju i zmiennego obuwia.
- wystrzegania się szkodliwych nałogów
- naprawiania wyrządzonych szkód materialnych,
- przestrzegania zasad kultury współżycia,
- dbania o honor i tradycję szkoły,
- podporządkowania się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora szkoły, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego.
- usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach w terminie 7 dni po okresie nieobecności.
Nagrody i wyróżnienia.
1.Uczeń w szkole może otrzymywać nagrody i wyróżnienia za:
- a) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły,
- b) wzorową postawę,
- c) wybitne osiągnięcia,
- d) dzielność i odwagę,
- e) wzorową frekwencję.
2.Nagrody przyznaje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego, rady rodziców, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
3.Ustala się następujące rodzaje nagród:
- a) pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich,
- b) pochwała dyrektora szkoły wobec całej społeczności uczniowskiej,
- c) list pochwalny do rodziców,
- d) dyplom lub nagroda rzeczowa na koniec roku szkolnego.
4.Nagrody są finansowane z budżetu szkoły oraz przez radę rodziców szkoły.
5.Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
Kary wobec uczniów.
1.Ustala się następujące rodzaje kar:
- a) upomnienie wychowawcy,
- b) upomnienie dyrektora,
- c) upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej,
- d) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia,
- e) zakaz udziału w imprezach lub wycieczkach szkolnych,
- f) obniżenie oceny zachowania
- Od każdej wymierzonej kary uczeń może odwołać się za pośrednictwem samorządu uczniowskiego, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie 2 dni.
- Uczeń objęty obowiązkiem szkolnym w niżej wymienionych wypadkach, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły, gdy:
- a) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowiu kolegi,
- b) wchodzi w kolizję z prawem,
- c) demoralizuje innych uczniów,
Kryteria stroju obowiązującego uczniów na terenie szkoły.
- Uczniowie powinni przychodzić do szkoły w strojach czystych i schludnych,o stonowanych kolorach.
- Obowiązkowe jest noszenie zmiennego obuwia.
- Ubiór nie może nadmiernie odsłaniać ciała ( powinien zasłaniać brzuch, dekolt, ramiona).
- Uczennice / uczniowie nie mogą nosić makijażu, farbować włosów oraz nosić zbyt dużych kolczyków.
- Dopuszcza się noszenie skromnej biżuterii ( łańcuszki, małe kolczyki), ale szkoła nie odpowiada za ich zniszczenie lub zgubienie.
- Uczniowie biorący udział w szkolnych akademiach i apelach powinni wystąpić w odświętnym stroju, tzn. białej koszuli lub bluzce i ciemnych spodniach lub spódnicy.
- Podczas szkolnych zabaw i dyskotek dopuszcza się strój dowolny.
Procedury postępowania w przypadku pojawienia się objawów choroby u dziecka.
- Rodzice / opiekunowie powinni posyłać do szkoły dzieci zdrowe, tzn. bez objawów przeziębienia, grypy lub innych infekcji.
- W przypadku stwierdzenia u ucznia objawów choroby podczas zajęć lub zgłoszenia przez niego złego samopoczucia, nauczyciel lub inny pracownik szkoły niezwłocznie informuje telefonicznie rodziców / opiekunów dziecka o konieczności odebrania dziecka ze szkoły. Do czasu przybycia rodzica / opiekuna dziecko pozostaje w klasie pod opieka nauczyciela. Aby uniknąć rozprzestrzeniania się infekcji, chory uczeń powinien zakryć nos i usta chusteczką jednorazową lub maseczką ochronną.
- W razie gwałtownego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, dyrektor lub inny pracownik szkoły wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców / opiekunów.
- W przypadku choroby przewlekłej dziecka jego rodzice / opiekunowie powinni powiadomić o tym szkołę na początku roku szkolnego lub bezpośrednio po zdiagnozowaniu przez lekarza.
- Jeżeli chore przewlekle dziecko potrzebuje przyjmowania leków w czasie zajęć lub można się spodziewać ataków choroby, rodzice powinni pisemnie udzielić informacji dotyczących sposobu dawkowania leków i miejsca, w którym one się znajdują, a także symptomów zbliżania się ataku i czynników mogących go wywołać.
Zasady usprawiedliwiania nieobecności
- Absencję należy usprawiedliwiać w terminie 7 dni po okresie nieobecności.
- Usprawiedliwień dokonują rodzice lub prawni opiekunowie dziecka pisemnie lub osobiście.
- Uczeń może być doraźnie zwolniony z lekcji wyłącznie na podstawie pisemnej prośby lub osobiście przez rodziców lub prawnych opiekunów.
- Usprawiedliwienia i zwolnienia należy wpisywać do założonego w tym celu zeszytu.
Zasady posiadania i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
- Decyzję o posiadaniu i przynoszeniu do szkoły telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych (odtwarzacze MP3, przenośne gry komputerowe itp.) podejmują rodzice lub opiekunowie dziecka.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zgubienie lub zniszczenie tych przedmiotów.
- Uczeń może korzystać z wyżej wymienionych urządzeń tylko podczas przerw. W czasie zajęć dydaktycznych muszą być one wyłączone i schowane.
- W razie niedostosowania się do postanowień z p.3 nauczyciel zabiera telefon (lub inne urządzenie) i przekazuje dyrektorowi szkoły. Po odbiór zgłasza się osobiście rodzic lub opiekun dziecka.
- Uczeń ma obowiązek oddania telefonu lub innego urządzenia na żądanie nauczyciela. Jeśli odmówi, nauczyciel natychmiast wzywa do szkoły rodzica (opiekuna),w celu zdyscyplinowania ucznia.
- Powtórzenie się sytuacji powoduje obniżenie oceny zachowania o jeden stopień i całkowity zakaz przynoszenia w/w przedmiotów do szkoły.
Warunki uczestnictwa uczniów w zawodach sportowych i konkursach pozaszkolnych.
- Opiekun uczniów biorących udział w zawodach lub konkursach sporządza listę uczestników
- Warunkiem uczestnictwa w zawodach i konkursach jest pisemna zgoda rodziców.
- Lekcje opuszczone z powodu udziału w zawodach lub konkursach zaznacza się w dzienniku lekcyjnym symbolami „z” lub „k” i nie traktuje się ich jako nieobecność.
- Uczestnicy zawodów lub konkursów są zobowiązani do niezwłocznego uzupełnienia zaległości i przygotowania się do zajęć.
- Niedopełnienie warunku 4 może spowodować zakaz wyjazdu na kolejne zawody.
Dział 9
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Organom szkoły przysługuje prawo wnioskowania o dokonanie zmian w Statucie Szkoły.
- Statut Szkoły wchodzi w życie z dniem uchwalenia.